Friday, June 17, 2011

sayangnya abah

abah
sebelum nie aq ada pos tentang pengorbanan mak kan??
ok skung aq nak cita pasal ayah/abah plak..
yela.. asyik mak ja kan??
bila kita berjauhan dengan family mesti kita rindu mak kan??

abis tu abah plak macam mana?? tak rinduw ka??

mungkin mak lebih banyak tanya tentang khabar kita berbanding dengan abah...
kalau abah tak tanya khabar tu.. tak bermaksud abah tak ambil berat...


waktu kita kecil
abah ajaq kita naik basikal.. alah basikal yang roda tiga tu..
setelah abah yakin bahawa kita boleh menungang dengan berhermat.. abah pun buang la roda bantuan yang melekat kat taya tu..
masa tu.. mak pejam mata sebab.. takut tegok kita jatuh..
tapi abah.. tetap memberi keyakinan kepada kita..

saat kita meronta-ronta nak patung.. mak tak sampai hati nak marah.. tapi abah..
degan tegas kata.. "toksah duk gatai, abah penyepak satgi.. lain kali kita beli"
ini kerana abah xmau kita jadi terlampau manja...

ketika remaja..
kita mula la jadi hawaq (keluaq malam).. lalu abah berkata dengan tegas " acik jagan duk berani keluaq rumah malam-malam.. abah tau ja acik keluaq abah bagi penampaq" ini kerana abah nak menjaga kita..
kita nie ibaratkan sesuatu yang berharga baginya...
lalu
kita masuk bilik degan bebalnya( tak puas hati)
tapi yang datang mengetuk pintu dan pujuk kita adalah mak...
taukah kita pada masa itu dan saat itu.. abah memejamkan mata dan menahan diri, kerana abah sagat ingin ikut kemahuan kita. tapi abah harus menjaga kita...

sampai satu ketika abah menghantar kita ke institusi pengajian tinggi..
badan abah kaku untuk memeluk kita.. lalu hanya memberikan nasihat. abah ingin menanggis macam mak dan peluk kita seeratnya, lalu abah menepis air matanya sebelum kita sempat melihat dan menepuk bahu kita dan berkata "achik jaga diri elok-elok (baik-baik)"

saat kita perlukan duit untuk bayaq yuran semester dan makan minum kita.. orang pertama yang mengerut kening adalah abah, abah berusaha mencari duit supaya anaknya sama rata dengan orang lain walaupun abah terpaksa mengikat perutnya... kita tahu tak semua tu???

saat kita sakit... dan tidak ada disamping abah.. abah terlalu bimbang dan berkata
"abah dah kata jagan minum ayaq(air) sejuk banyak sagat.. kan skung dah batuk".. "abah dah kata makan tu jagan lambat.. kan dah masuk angin" berbanding degan mak yang memperhatikan kita degan lembut...
ketahuilah saat itu abah benar-benar risaukan kita....

dan ketika saat abah tegok kita di atas pelamin.. abah lari ke belakang menanggis dan berkata pada diri sendiri "akhirnya tugas aq mendidik anakku kini sudah selesai.. anakku sudah membesar menjadi seorang yang berguna".. kita tahu tak semua tu???

p/s ketahuilah anda bahawa abah merupakan tulang belakang kita selama ini.. walaupun abah tak tunjuk.. tapi jauh didalam hatinya abah sayang kita...



tq for reading .. abah
sebelum nie aq ada pos tentang pengorbanan mak kan??
ok skung aq nak cita pasal ayah/abah plak..
yela.. asyik mak ja kan??
bila kita berjauhan dengan family mesti kita rindu mak kan??

abis tu abah plak macam mana?? tak rinduw ka??

mungkin mak lebih banyak tanya tentang khabar kita berbanding dengan abah...
kalau abah tak tanya khabar tu.. tak bermaksud abah tak ambil berat...


waktu kita kecil
abah ajaq kita naik basikal.. alah basikal yang roda tiga tu..
setelah abah yakin bahawa kita boleh menungang dengan berhermat.. abah pun buang la roda bantuan yang melekat kat taya tu..
masa tu.. mak pejam mata sebab.. takut tegok kita jatuh..
tapi abah.. tetap memberi keyakinan kepada kita..

saat kita meronta-ronta nak patung.. mak tak sampai hati nak marah.. tapi abah..
degan tegas kata.. "toksah duk gatai, abah penyepak satgi.. lain kali kita beli"
ini kerana abah xmau kita jadi terlampau manja...

ketika remaja..
kita mula la jadi hawaq (keluaq malam).. lalu abah berkata dengan tegas " acik jagan duk berani keluaq rumah malam-malam.. abah tau ja acik keluaq abah bagi penampaq" ini kerana abah nak menjaga kita..
kita nie ibaratkan sesuatu yang berharga baginya...
lalu
kita masuk bilik degan bebalnya( tak puas hati)
tapi yang datang mengetuk pintu dan pujuk kita adalah mak...
taukah kita pada masa itu dan saat itu.. abah memejamkan mata dan menahan diri, kerana abah sagat ingin ikut kemahuan kita. tapi abah harus menjaga kita...

sampai satu ketika abah menghantar kita ke institusi pengajian tinggi..
badan abah kaku untuk memeluk kita.. lalu hanya memberikan nasihat. abah ingin menanggis macam mak dan peluk kita seeratnya, lalu abah menepis air matanya sebelum kita sempat melihat dan menepuk bahu kita dan berkata "achik jaga diri elok-elok (baik-baik)"

saat kita perlukan duit untuk bayaq yuran semester dan makan minum kita.. orang pertama yang mengerut kening adalah abah, abah berusaha mencari duit supaya anaknya sama rata dengan orang lain walaupun abah terpaksa mengikat perutnya... kita tahu tak semua tu???

saat kita sakit... dan tidak ada disamping abah.. abah terlalu bimbang dan berkata
"abah dah kata jagan minum ayaq(air) sejuk banyak sagat.. kan skung dah batuk".. "abah dah kata makan tu jagan lambat.. kan dah masuk angin" berbanding degan mak yang memperhatikan kita degan lembut...
ketahuilah saat itu abah benar-benar risaukan kita....

dan ketika saat abah tegok kita di atas pelamin.. abah lari ke belakang menanggis dan berkata pada diri sendiri "akhirnya tugas aq mendidik anakku kini sudah selesai.. anakku sudah membesar menjadi seorang yang berguna".. kita tahu tak semua tu???

p/s ketahuilah anda bahawa abah merupakan tulang belakang kita selama ini.. walaupun abah tak tunjuk.. tapi jauh didalam hatinya abah sayang kita...



tq for reading ..

3 comments:

METAL said...

sedar kejap ... huu !

AZTIQAH said...

acik??bkn adk ka??
haha

kuciNG hiJAu said...

bagus la... sayang abah saya.. :)

Post a Comment

Popular Posts

tHanks for viEW...